Strona wykorzystuje COOKIES w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania serwisu (więcej informacji).
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki. Rozumiem, nie pokazuj więcej tego komunikatu.

AKTUALNOŚCI

Konkurs „Drewno w architekturze”

Trzy prace nagrodzono, a dwie wyróżniono w szóstej edycji konkursu architektonicznego „Drewno w architekturze”. Rywalizowali autorzy prac magisterskich Wydziałów Architektury uczelni z całej Polski. Nie zabrakło przedstawicieli Podlaskiej OIA RP. Wyniki poznaliśmy 10 grudnia.
- Dziękuję organizatorom, że uznali za zasadne, aby samorząd zawodowy architektów uczestniczył w konkursie – mówi Marcin Marczak, przewodniczący Okręgowej Rady Podlaskiej OIA RP, członek zespołu jurorów. - Chcemy, jako Izba, wspierać wszystkie wydarzenia Wydziału Architektury, w którym każdy z nas, jako architekt, zaczynał swoją historię. Natomiast sam konkurs... W tym roku zgłoszono mniej prac, ale to wynika z dat, których dotyczył, wcześniejsze edycje obejmowały kilka lat. Teraz mieliśmy do oceny 24 projekty. Ich poziom był bardzo wysoki, a wybór niejednoznaczny. Jednak w finałowej trójce znalazły się te, które od samego początku wyróżniały się jakością podania i zastosowania drewna w projekcie.

Zanim przejdziemy do ogłoszenia wyników kilka zdań o samej rywalizacji. Konkurs dotyczy dyplomowych projektów magisterskich, w których ukazano walory drewna jako materiału konstrukcyjnego, budowlanego i wykończeniowego. Autor projektu może wykorzystać właściwości drewna w jednym lub każdym z tych trzech aspektów. Celem konkursu jest – właśnie - promowanie  talentu oraz przedstawionych przez nich rozwiązań, dotyczących zastosowania drewna w architekturze.

Gości na Wydziale Architektury powitał Adam Jakimowicz, prodziekan do spraw Rozwoju i Współpracy WA PB. A jako że tradycją konkursu jest również zdobywanie wiedzy, o głos poproszony został na początku Adam Walicki, prezes zarządu Fundacji „Resursa Podlaska” i współautor Karty Bojarskiej - manifestu środowiska architektów w kwestii zachowania unikatowej zabytkowej dzielnicy Białegostoku. Jego mini-wykład był zatytułowany „Drewno w architekturze. Krajobrazy tożsamości” i nawiązywał do Karty Bojarskiej.
Potem jeszcze przedstawiono jury. Tworzyli je praktycy i naukowcy: Tatiana Misijuk - dziekan Wydziału Architektury PB, przewodnicząca jury, Waldemar Jasiewicz - sekretarz PDOIA RP, sędzia referent oraz sędziowie: Piotr Trojniel – prezes białostockiego Oddziału SARP, Marcin Marczak i Adam Jakimowicz. Konkurs jest efektem współpracy Wydziału Architektury PB z dwiema największymi producentami budynków mieszkalnych z drewna w Europie: firmą Unibep SA i Danwood SA – obie z Bielska Podlaskiego. Jury uzupełniała więc trójka przedstawicieli w.w. firm: Emilia Łogwiniuk, Tomasz Kieżel i Mateusz Juchimowicz. Wyniki odczytał Adam Jakimowicz, a uzasadnienia Waldemar Jasiewicz. I tak...

* Pierwsze miejsce zajęła arch. Dziyana Matsiashuk (promotor: Bartosz Dendura) WA Politechnika Krakowska, praca pt. „Longhouse Retreat. Projekt ośrodka wypoczynkowego na Islandii”.
„Konsekwentnie prowadzona narracja projektu w każdej płaszczyźnie analitycznego rozwiązywania problemów leżała u podstaw uhonorowania pracy I nagrodą. Autorka z dużą sprawnością połączyła formę architektoniczną wpisaną w kontekst przestrzeni, wnętrza, materiałów i technologii. Wykorzystuje pełnię inspiracji z kultury wikingów, opierając się na pierwszych domostwach Islandii. Zaproponowała stworzenie budynków harmonijnie wpisujących się w kontekst krajobrazu, łącząc tradycję z nowoczesnością i, tym samym, kreując przestrzeń w pełni oddającą ideę zrównoważonego rozwoju. Minimalistyczne formy budynków nawiązują do linii odwróconych łodzi tworząc poetycką wędrówkę do tradycji historycznej samotnej wyspy. Architektura w tej przestrzeni poprowadzona została bardzo delikatnie. W pracy dostrzec można sprawne łączenie szeregu drewnianych rozwiązań technologicznych, przedstawionych z lekkością i dużą sprawnością warsztatu zawodowego.”

* Miejsce drugie arch. Izabela Alwin (promotor: Hanna Michalak) WA Politechnika Poznańska, praca pt. „Tradycje regionalne, a współczesne budownictwo zrównoważone. Projekt modułowego gospodarstwa we wsi Łabunie, woj. lubelskie”.
„ Nagrodę przyznano za trafne i nowatorskie połączenie tradycji ze współczesnymi cechami budownictwa zrównoważonego. Autorka z lekkością przedstawia analityczny model architektoniczny modułowego systemu gospodarstwa wiejskiego, którego cechy nawiązujące do lokalnego stylu architektury lubelszczyzny w połączeniu z „detalem lwowskim”, mogą - jako rozwiązania przestrzenne - zostać zaimplementowane w zniszczonych pożogą wojenną obszarach Ukrainy. W szerokiej analizie badawczej poświęconej formie, zastosowanych materiałów czy detalu architektonicznego, Autorka ogniskuje problem również pod kątem uniwersalnych rozwiązań projektowych względem zróżnicowanych kontekstów przestrzenno-krajobrazowych. Taka idea, w modułowym założeniu koncepcji, daje szerokie spektrum możliwości kreowania indywidualnego charakteru zabudowy. Pokreślić należy unikalny, ale jakże współczesny język przedstawienia idei projektowej w formie BIM-owskiego rozwarstwienia poszczególnych części projektu, pozwalając tym samym na elastyczne konfigurowanie modułów w zależności od oczekiwanych i rzeczywistych potrzeb.”

* Miejsce trzecie arch. Barbara Winkler (promotor: Bartosz Dendura) WA Politechnika Krakowska, praca pt. „Sensoryczna podróż przez mitologię nordycką”.
„Nagrodę przyznano za „wielozmysłową” próbę rozwiązania architektonicznej podróży pomiędzy wodą, a lądem. Autorka nazwała to sensoryczną wycieczką po ascetycznym świecie mitologii nordyckiej. Przyjęta przez nią poetycka metafora budowania koncepcji, oparta została na doświadczeniu postrzegania świata indywidualnie każdego z osobna, pozwalając zmysłom doznawać określonych wrażeń – bodźców. Autorka konsekwentnie zbudowała architektoniczną przestrzeń w minimalistycznym wyrazie, całość wpisując w kontekst surowych nordyckich fiordów. Funkcjonalna przestrzeń muzealna nawiązuje do mitologicznego nordyckiego węża otaczającego świat ludzi. Oplatanie to autorka wyraziła w projekcie symbolem nieskończoności. Tym samym stworzyła bazę do filozoficznego odbioru jej pracy. Idea ta konsekwentnie jest wyczuwalna w każdym fragmencie projektu, a elementy drewniane stanowiące bazę konstrukcyjną kreują niepowtarzalny, tajemniczy klimat.”

* Jury przyznało również dwa równorzędne wyróżnienia. Otrzymali je absolwenci WA Politechniki Warszawskiej:
- arch. Tomasz Szenajch (promotorzy: Karolina Tulkowska-Słyk i Mirosław Orzechowski), praca pt. „Dom kurpiowski - ewolucja formy ku współczesności. Aplikacja projektowa w regionie”.
„Wyróżnienie przyznano za wnikliwą analizę wartości detalu wiejskiej drewnianej architektury regionu Kurpi Zielonych, podejmując próbę ich implementacji przy użyciu współczesnych form języka architektonicznego przy jednoczesnym zachowaniu tradycji, kultury i kontekstu przestrzeni regionu. Propozycja rozwiązań architektonicznych domu stanowi twórczy dialog tradycyjnej funkcji, użytych materiałów, detalu z wymogami współczesnych oczekiwań i potrzeb użytkowników. W zaproponowanych propozycjach projektowych wyczuwalny jest wyraźny szacunek względem wartości historycznych, a w wyrazie architektonicznym wytworzona została współczesna forma kreująca nową jakość przestrzeni wiejskiej.”
- arch. Emilia Kasjan (promotorzy: Krystyna Solarek i Anna Cudny) praca pt. „Środowisko zamieszkania dostosowane do potrzeb osób w spektrum autyzmu. Projekt akademika w dzielnicy Ochota w Warszawie”
„Wyróżnienie przyznano za próbę rozwiązania trudnego problemu stworzenia przyjaznego środowiska zamieszkania, dostosowanego do potrzeb osób ze spektrum autyzmu. Autorka stara się tworzyć przestrzeń odpowiadającą potrzebom społecznym i architektonicznym. Rezultatem jej pracy jest bogaty materiał analityczno-badawczy, stanowiący podstawę dla tworzenia obiektów dedykowanych użytkownikom z ASD. Przedstawiony w pracy materiał badawczy, budzi szacunek. Autorka poddała szerokiej analizie niemal każdy aspekt wymaganych wytycznych, proponując własną - autorską - wypowiedź w zaproponowanych rozwiązaniach projektowych, cechujących się, w wyrazie przestrzennym, całkowitym minimalizmem. Z pozoru ascetyczna, skandynawska forma architektoniczna kreuje - „ciszę”, a użyte materiały drewniane podkreślają jej przyjazny i ciepły klimat.”

Warto dodać, że w konkursie startowała również studentka WA Politechniki Białostockiej – Patrycja Kozioł, która pod okiem Haliny Łapińskiej przygotowała pracę: „Ośrodek terapii naturą.” Wszystkim serdecznie gratulujemy, a projekty można oglądać w auli WA PB przy ul. Sosnowskiego 11 w Białymstoku.

- Chcę jeszcze podkreślić, że dotrzymując obietnicy koleżankom i kolegom z Suwałk (po spotkaniu w czasie tegorocznej rady wyjazdowej) przygotujemy prezentację projektów również w Suwałkach – zapewnia Marcin Marczak. - Z zastępującą mnie w roli przewodniczącego, Katarzyną Jabłońską koordynujemy działania, by laureaci konkursu zostali zaprezentowani szerszemu gremium zawodowo czynnych architektów i nie tylko.

Tekst z zdjęcia: Barbara Klem


Zwyciężczynią w tegorocznym ogólnopolskim konkursie „Drewno w architekturze” została arch. Dziyana Matsiashuk, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej:
- Dlaczego architektura? Moja mama ukończyła budownictwo i chciała, abym ja też poszła w tym kierunku. Mnie jednak interesowało coś bardziej kreatywnego, dlatego zdecydowałam się na architekturę, która łączy kierunek techniczny z artystycznym - była to dla mnie super opcja. Mama się cieszy i ja uważam, że był to dobry krok. Obecnie pracuję w biurze projektowym w Krakowie.


Drugie miejsce zajęła arch. Izabela Alwin – absolwentka Politechniki Poznańskiej. Na zdjęciu z promotorką Hanną Michalak oraz wręczającymi nagrody (od lewej): Katarzyną Halicką - prorektor ds. kształcenia PB i Tatianą Misijuk - dziekan Wydziału Architektury PB.


Podium zamyka arch. Barbara Winkler z Politechniki Krakowskiej.


Jury wyróżniło dwie prace studentów Politechniki Warszawskiej. Jedno trafiło do arch. Tomasza Szenajcha...


...drugie do arch. Emilii Kasjan. Nagrodę w jej imieniu odebrał tata.


Architektura drewniana sięga rudymentów i niesie za sobą nieprzemijające, fundamentalne wartości. Współcześni architekci sięgają po nie i reinterpretują w stosunku do rzeczywistości. W ten sposób powstają dzieła łączące przeszłość i teraźniejszość, a czasem… antycypujące przyszłość. Po drewno sięgnęli również studenci przygotowujący prace magisterskie. Pamiątkowe zdjęcie edycji `2024.


Uzasadnienia decyzji jury odczytał Waldemar Jasiewicz - sekretarz Podlaskiej OIA RP, sędzia referent.


Drewno jest materiałem odwiecznym. Wiążą się z nim początki cywilizacji i pierwsze budowle tworzone przez ludzi. Było stosowane w każdej z epok architektonicznych i we wszystkich typach budynków. Po dziś dzień jest jednym z najbardziej popularnych tworzyw służących kształtowaniu środowiska życia człowieka.


data publikacji: 2024-12-11 12:13:46